Als mens, werknemer en ondernemer moet je je onderscheiden. Onderscheiden van anderen. Je moet laten zien waar je voor staat: het gaat immers om je toegevoegde waarde voor je (nieuwe) klanten, die nieuwe werkgever en zelf voor de kiezer bij de verkiezingen. En door je passie, enthousiasme, vakkennis en ervaring duidelijk te laten zien kun je je onderscheiden van anderen. Of het nu bij een sollicatie is, bij het verkopen van je (unieke) producten of opvallen op de sociale media. Je moet je uniekheid laten zien. Want….anders ziet men je uberhaupt niet. En daar gaat dan je baan, bedrijf of glansrijke carriere als influencer.
Je hoort nooit iemand als volgt praten over zijn werk:
“Ach, ik ben gewoon een schilder*). Ik doe m’n werk en dat doe ik al 20 jaar. Ik doe het schilderwerk niet goed, maar ook niet slecht. Ik gebruik geen bijzondere verf. Nee. Gewoon, goede verf. Ik werk niet hard, maar ook niet zacht. Ik ben niet te duur en ook niet goedkoop. Ach, ik ben gewoon een schilder. “
*) Voor schilder kun je ook metselaar, boekhouder, programmeur, webshopbouwer of coach invullen.
Nee, we proberen ons steeds te onderscheiden van anderen die precies hetzelfde of ongeveer hetzelfde doen. Want, wij zijn allemaal uniek en het werk dat we doen moet ook uniek zijn. En dan krijg je de volgende formule:
//* Jij en wat je doet ⇒ uniek *//
Door uniek te zijn is voor (potentiële) klanten makkelijk om te weten te komen wat ze bij jou kunnen krijgen. Het is duidelijk waarin jij je onderscheidt van andere metselaars, webshopbouwers of coaches.
Uniek zijn is zo’n gedoe!
En nu komt de KERN van mijn verhaal. Ik word zo verschrikkelijk moe van dat unieke.
Ik vind het zo’n gedoe. Ik heb de hele dag het gevoel dat ik grappig moet zijn of iets heel bijzonders moet zeggen en bijzondere verhalen moet vertellen. Ik moet boeiende, verrassende en opvallende dingen twitteren (nu x’en) en facebooken en pinteresten en intagrammen of tiktokken. De hele tijd heb ik het gevoel dat ik moet concurreren met anderen en het liefst er overheen moet. Nog mooierder, nog knapperder, nog beterder.
Dat alles uniek en bijzonder moet zijn, zorgt er ook voor dat ik eigenlijk niet meer tevreden ben over mijn gewone, soms wat saaie ikje.
Gewoon zijn is niet meer goed genoeg.
Dan maar een unieke baan
Nu kun je natuurlijk zeggen: oké, ik ben niet zo’n bijzonder mens, maar het werk dat ik doe is wel heel uniek. Er zijn maar een paar mensen in Nederland of in de wereld die dit doen.
Nieuwe, bijzondere banen zijn bijvoorbeeld*:
- Drone-piloot
- Growth hacker
- klimaatexperts
- motion designer
- podcasteditor
- 3D-printspecialist
- Cloud engineer
- Bitcoinhandelaar
- Machine learning engineer
- Information security officer
Etc.
Of je gaat juist voor bijna uitgestorven beroepen:
- Pelshandelaar (was het beroep van de overgrootvader van mijn partner)
- Verluchter (inkleurder van prenten, voordat Photoshop bestond)
- Parlevinker (een soort Albert Heijn vanaf de boot)
- Melkboer (voorloper van de SRV man, wie? Hij kwam met de melkkar langs de huizen)
- Schillenboer (reed langs de huizen om schillen op te halen, soort groenbakman)
- Voddenman (idem maar dan om oude kleren op te halen, nee niet Humanitas)
- Gouvernante (gaf les aan huis aan kinderen van welgestelden)
- Zeepzieper (zeepmaker, Unilever dus)
- Lantaarnopsteker (tja, wat zou dat nu zijn?)
Wat is er mis met gewoon zijn?
Wat is er mis met je niet onderscheiden. Wat is er mis met niet bijzonder zijn en gewoon goed zijn? Stel: je hebt gewoon dezelfde opleiding als je buurman, gewoon dezelfde onderneming als je collega, hetzelfde kapsel als je beste vriendin. Je kinderen zitten op een gewone school. En je gaat gewoon naar Zeeland, België of Frankrijk op vakantie. In je gewone, tweedehands Volkswagen Golf, zonder sjoemelsoftware. Je drinkt gewone filterkoffie (oh fout, dat is juist weer heel bijzonder) en gewone thee. En je eet gewoon aardappels en groente (oké en dan misschien zonder of met minder vlees).
Andere mensen zijn ook maar gewone…..mensen!
Nu heb je wel een dilemma. Als je niet uniek bent en ook geen uniek bedrijf hebt (of een unieke specialist bent) hoe kun je dan aan je klanten, werkgever, kiezer uitleggen waarom ze jou nou net moeten nemen? Er zijn duizenden, misschien wel tienduizenden met dezelfde expertise, opleiding, ervaring en passie. Er is eigenlijk niets meer waarin jij je kunt onderscheiden. Hoe laat je dat dan zien?
Nou gewoon, de meeste andere mensen zijn eigenlijk ook heel gewoon: het zijn net echte mensen. Echt waar! En door anderen te zien als gewone mensen of zelfs als je vrienden of goede relaties kun jij je onderscheiden. Jij bent een gewoon mens en daarom wil die gewone baas of gewone klant juist met jou samenwerken!
*) bron van bijzondere, nieuwe beroepen: Indeed.nl en Adecco.nl

