Goed Luisteren

Waarom de waarom-vraag niet werkt!

Communicatie

26.03.2018

Stop met het vertellen over je passies en je drijfveren. Als je dit toch doet, zullen jouw klanten beleeft luisteren. En je advertenties zullen ze prachtig vinden. Maar ze zullen er geen pen, auto of website méér door kopen. Wat wel helpt? THE Who! Mensen willen weten wie

Ook pennen verkoop je met Why!

Jij bent een pennenverkoper en je wilt graag dat mensen bij jou kopen en niet bij de één van de andere pennenverkopers. En ach, een pen is een pen, dus je moet iets anders verzinnen om jouw pennen te verkopen.

“Weet je wat jij moet lezen”, hoor je bij een netwerkbijeenkomst, “Start with Why van Simon Sinek. Een geweldig boek”.

Volgens Sinek gaat het niet om het ‘wat’, maar om het ‘waarom’. Je moet moet dus niet meer bezig zijn de beste pen te maken en te denken dat goede producten zichzelf wel verkopen, maar dat er een verhaal bij moet zitten. Een verhaal met passie en drijfveren: je Waarom! Dat verkoopt!

Jij leest trouw het boek en gaat doen wat in dit boek staat. Je leest over gouden cirkels en wat niet al.

En de verkoop gaat prima. Zie je wel, Sinek’s Gouden Cirkel werkt! En ook je collega’s gaan beginnen met hun Waarom. Evenals je boekhouder, coach, grafisch ontwerper, webbouwer, etc. Iedereen is zijn drijfveren aan het beschrijven. Iedereen vertelt over zijn passie aan zijn klanten. Het ene verhaal wordt nog mooier en interessanter dan het andere. Apple wordt vaak genoemd als het goede voorbeeld van dit waarom-verhaal. Steve Jobs als storyteller. En doordat Apple goede verhalen vertelt, worden er zoveel iPads en iPhones verkocht.

Dus het werkt! Toch?

 

Ja. Dat mag jij denken. Ik denk van niet.

Koop jij pennen vanwege het verhaal dat er achter zit? Ik niet. Ik koop mijn pennen, gewoon, bij de Hema. En dat doe ik met het merendeel van de dagelijkse producten en diensten die ik koop.

Dit geldt ook voor producten die ik niet dagelijks koop, zoals auto’s, wasmachines, boeken of wat dan ook. Ik koop vooral omdat ik iets goed vind, niet vanwege het verhaal.

En is Apple wel zo groot? En zijn ze dan zo groot vanwege het goede verhaal met drijfveren en passies? Er worden veel meer Samsungs gekocht en daar zit geen enkel verhaal bij. iPhone (iOS) heeft een marktaandeel van 12%, terwijl Samsung (Android) een marktaandeel heeft van meer dan 80%.

Ja, maar bij diensten werkt het wel!

“Als ik een webdesigner of een coach nodig heb, ben ik wel benieuwd naar hun ‘Why’!” Echt waar? Denk toch eens goed na. Het gaat helemaal niet om hun ‘Why’. Dat is op z’n hoogst een klein onderdeel van iets dat wel echt belangrijk is. Iets waar we allemaal naar kijken en waar we allemaal heel veel waarde aan hechten.

“Het gaat niet om “Why”. Het gaat vooral om “Who”: wie ben jij en wie is jouw klant en hoe kijken jullie naar elkaar!”

3. En heel, heel af en toe gaat het om ‘waarom’

Yep. Heel, heel af en toe gaat het om het waarom.

Maar dan vooral als marketingverhaal: het is gewoon één manier om medewerkers of klanten over te halen om jou als baas te aanvaarden of jouw product/dienst te kopen. Een manier om mensen te overtuigen, zoals er veel andere manieren zijn. En een geweldig verhaal vol passie is natuurlijk veel leuker. Voor jezelf en voor je klanten. Als je maar weet dat je er geen pen meer mee verkoopt!

En nu jij

Kun jij mij vertellen welke producten jij wel eens gekocht hebt vanwege de drijfveren/passie van dit bedrijf? En had je dit ook gekocht als ze dit niet verteld hadden? En wat deed dit verhaal met jou? Ik ben heel benieuwd en laat me met veel plezier overtuigen van mijn ongelijk.